Terränghoppning i Hollow Woods

Publicerat: 2013-07-31 / 21:01:00 | Kategori: Ridpass
Idag så tog jag med mig North till Hollow Woods för lite hoppträning ute i terrängen, jag tror att det kommer göra gonom gott att vara ute och hoppa i naturen! Tyvärr så fjantade han runt ibörjan & var totalt ofokuserad. Han vägrade på allt & uppförde sig otroligt drygt vilket inte alls är likt honom då han brukar vara en riktig gentleman, ärlig för skänkeln & hoppar allt man styr honom mot.

Efter ungefär hälften av tiden, så var det som om vi tagit oss över en tröskel. Han ändrade inställning helt & gick fram noll till hundra! Den halvbistra hästen ersattes med en riktig galoppör med hoppteknik som en katt! Vi började då att hoppa över lite stockar och trädstammar runtom i skogen.


Sedan lät jag honom sträcka ut varenda muskel i kroppen i en allert galopp genom den fridfulla skogen! Det var en otroligt häftig känsla kan jag lova när till och med fåglarna tysnat och det enda man hör är ens eget hjärta som bultar i takt med hästens andetag när man störtar fram bland buskar & träd!


Efter det så tyckte jag att vi båda var redo för en lite större utmaning. Vi övergick till att hoppa över murarna nere vid byn. Detta kräver otroligt mycket mer, dels är det mycket mer att titta på för hästen, dels är det lite klurigare för en att bestämma avståndet fram till hoppet & dels så är dem både högre o hotfullare! Men min underbara kille klarade det gallant & tog dem som ingenting!


Sist men inte minst så skrittade jag av honom i paddocken. Detta kändes som en välbehövt pass som uppskattade av både häst & ryttare. Fast visst hade det varit skönt om vi kunnat slippa krånglet ibörjan! 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback