Uteritt på Dream

Publicerat: 2013-11-25 / 16:56:01 | Kategori: Ridpass
Idag tog jag med mig min fina Daydreamer på en uteritt i det så underbart fina vädret! Vi började utflykten med Steves gård som utgångspunkt och red sedan den långa vägen till de bortre delarna av Firegrove och tillbaka. Min fina prinsess-pålle skötte sig bättre än bra och förrutom några små busstreck i början. Även om hon är väldigt rutinerad i naturen, så kan det bli lite bocksprång när humöret ligger på topp och man har en rysligt härlig galoppsträcka framför sig!
 
Vårt lilla dagsäventyr började med att vi skrittade upp på vägen som skulle leda oss till vårat mål. Daydreamer kände på sig vad som väntade och blev så ivrig att komma iväg att det nästan inte gick att hålla in henne. Ni skulle sett henne minsann! Den gamla tröttkärringen som hon kan bli ibland var som bortblåst och i hennes ställe var ett eldigt fullblod, redo att kasta sig iväg med högsta växeln i!
 
Jag lät henne först gå på långa tyglar för att hon skulle försöka hitta ett lugn och börja bära upp sin utan min inverkan. Men detta var lättare sagt än gjort, vilket ledde till att jag snabbt kortade upp tyglarna och lät henne trava i ett friskt tempo.
 
Ritten gick utmärkt och när vi nådde Firgrove vägen så lät jag min lilla primadonna fatta en först samlad galopp. Men så fort vi kommit in i skogen, så lät jag henne sträcka ut sig! Det var magiskt när vi spurtade fram genom skogen, ett med naturen, det enda ljudet var Dreams hovslag som bröt tystnaden.
 
Så fort vi nått fram till fårhagen så övergick vi till en stadig arbetstrav. Vi arbetade med lite tempoväxlingar, sidvärts och jag försökte verkligen lösgöra henne så bra som möjligt. Vilket gav ett förvånansvärt bra resultat! Min lilla fjanthäst brukar nämligen kunna ha lite svårt att koncentrera sig på arbetet när hon är inställd på galopp och bus. Men det var som att sitta på en fullfjädrad dressyrhäst så fort jag lugnade ner mig och började kräva av henne! Formen satt som en smäck t.o.m i övergångarna! 
 
Bara för att belöna oss själva så tog vi några skutt under den sista kilometern till Firgrove! Detta uppskattades av både häst och ryttare! Dock blev det ett stopp på ett extra tittigt hinder. Detta eftersom att en vilsen kaninunge skuttade fram från buskarna precis när vi kom mot hoppet.. Men det var bara att försöka igen och denna gång gick det galant!
 

Efter detta så tog skrittade vi på långe tyglar hela vägen tillbaka till Steve's gård! ..Nästan i alla fall! Ni förstår att sista biten av Firgrove vägen var som gjort för lite galopp och eftersom att Dream hade lite extra energi över så passade vi på att njuta av dagen. 

Efter att vi kommit tillbaka så duschade jag henne, la på favvo täcket och ställde in henne i boxen! Självklart med ett litet äpple som belöning för att hon skött sig så bra idag!
 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback