Första riktiga hoppträningen med Pricken

Publicerat: 2013-08-02 / 17:32:01 | Kategori: Cristina Silverbell
Efftersom att min Prick är väldigt ung & därmed väldigt oerfaren så har jag inte börjat hopprtränat honom än då han inte känts redo tidigare. Vad gällande hans tidigare erfarenheter så har han väl tagit någa enstaka skutt i naturen med tidigare ägaren. Annars är han helt grön & har mycket att lära! Så den fina dagen till ära så tänkte jag presentera min Rusk-Prick (Nej förlåt jag skämtar bara, han är den snällaste hästen som finns!) för denna gren inom ridsporten! 

Jag värmde upp honom noga för att inte skapa trubbel eller riskera skador. Till att börja med fick han titta & nosa lite på hindren för att introduceras för vad som ska komma! Så tog vi några skutt, lite enkla men gymnastiserande hoppövningar. Han var förvånansvärt cool genom det hela. Vilket var något nytt då de tidigare unghästarna som jag ridit in varit väldigt kinkiga och lite skygga då dem för första gången förväntades hoppa över färgglada träplankor!? 

Slutsatserna jag kan dra nu i efterhand är att han har bra kapacitet och bra inställning. Fast tekniken kanske vi inte ska prata så mycket om.. Helt ärligt var den inte så farlig, han har lite svårt att bedömma avstånden innan hoppet - men det är bara förståerligt med tanke på att detta är något helt nytt för honom! Detta med avstånden innan det är dags att hoppa är ju något som proffesionella ryttare & hästar har problem med ibland också, så vad gör man? Även så överhoppar han som attans vilket måste tränas bort då det inte alls är bra för honom.. När han överhoppar så tar han ju ut sig onödigt mycket och slösar energi som kan komma att behövas sedan! Landningen komme jag också traggla lite med honom då han sprätter med bakbenen efteråt.. Detta är dock ren och skär olydnad, så det ska bort med densamma! Annars är jag helt hundra på att han inom några år kommer vara en fullfjädrad hopphäst! ;)

 

Juliette Stardawn
Publicerad: 2013-08-03 / 02:05:54 | Blogg: http://jstardawn.blogg.se/

Oj vilket bra ridpass inlägg, fortsätt såhär! :D Hoppas de går bra för er inom hoppningen, ska bli kul att se er utveckling ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback