"Var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig"

Publicerat: 2014-03-22 / 14:54:00 | Kategori: Cristina Silverbell
Nå hur ligger det till egentligen, gäller samma "regler" om uppförande i spelet som i verkligheten? Denna fråga kan man ju reflektera mycket över men mitt svar är och kommer alltid att vara JA

Jag har gått och klurat på att skriva ett sådant här inlägg ett bra tag nu. Ändå känns det väldigt.. konstigt.. nu när jag faktiskt gör det. Samtidigt som jag inte vill att ni ska uppfatta mig som en bitter moraltant så känner jag att detta ämne är något som man inte kan uppmärksamma för mycket. Så var snälla och haka inte upp er allt för mycket för mina ordval och sätt att formulera mig utan se budskapet.

Ändå sedan jag gick på dagis så har jag fått lära mig att vi ska bemöta människor i vår omgivning på det sätt som vi själva vill bli bemötta. Att kräva någons respekt efter att ha smutskastat denne åtskilliga gånger: Kommer inte på tal! Respekt ges inte, det förtjänas. Likaså fungerar vänskap - om det ska vara äkta, måste det vara ömsesidigt.

Men beter vi oss på samma sätt när vi har en datorskärm att gömma oss bakom, som om vi skulle se varandra i ögonen - face 2 face? Vissa gör säkert det, men verkligen inte alla. Och detta är ett stort problem! Alldeles för många människor utnyttjar deras anonymitet på internet för att kunna såra andra. Eller om vi ska fokusera på Starstable - vissa av de mer erfarna spelare väljer att "sätta sig" på de nyare. Detta betyder helt enkelt att man väljer att se sig själv som bättre bara på grund av att man själv är i level 15 medan den andre är i level 1. Och detta kan sluta upp i att den nyare spelaren blir sämre behandlad vilket är fel.

För mig är det och kommer alltid vara off limits att särbehandla folk på grund av t.ex. status, kändisskap, erfarenhet. Oavsett om jag står mittemot människan i verkligheten eller träffar den via Starstable. Om du är snäll mot mig så är jag snäll mot dig. Så enkelt är det. Och jag hoppas verkligen att ni som läser detta känner på samma sätt.

Oj vad osammanhängande det här inlägget blev! Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar i alla fall..

 
 

Lara Mcfield
Publicerad: 2014-03-22 / 16:17:05 | Blogg:

Man försöker ju att behandla alla lika, men jag tror att jag nästan helt omedvetet behandlar spelare i level 1 annorlunda än i level 15, även om jag inte vill ha det så :( Inte sämre men annorlunda. Och jag är inte heller som jag är IRL som jag är i SSO. Aldrig att jag skulle vara elak mot nån, men IRL är jag rätt blyg men i SSO kan jag liksom vara precis den jag har lust att vara, smått halvgalen haha :) Just för att ingen vet vem jag är, egentligen.

Haha oj dethär blev rörigt

Svar: Mitt inlägg var främst riktat till de som utnyttjar sin "säkerhet" bakom datorskärmen genom att behandla folk sämre och vidare i Starstable-perspektivet väljer att behandla de nya spelarna på ett ovärdigt sätt. Men om man beter sig på ett schysst sätt och använder tryggheten till att istället våga vara sig själv så har jag verkligen inget negativt att säga om det! Tvärtom kan det vara ett tillfälle att kunna slappna av och som du sätter det: Att ha friheten att vara den man vill vara vilket faktiskt kan vara nyttigt för många! :)
starstableteam.blogg.se

Feya Starborn
Publicerad: 2014-03-22 / 21:25:03 | Blogg:

Håller med! Det är synd att vissa spelare beter sig så pass illa som de gör :/

Selena Westgirl
Publicerad: 2014-03-23 / 18:07:06 | Blogg: http://Amazingcat.blogg.no

Jeg kunne ikke vært mer enig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback