Ridpass bland Gyllenelöv

Publicerat: 2013-08-04 / 19:46:34 | Kategori: Cristina Silverbell
Idag bestämde jag mig för att sadla upp Pricken med min finaste hoppsadel & sedan ta hästtransporten bort till Gyllenåsarna där ett milt hoppass väntade..

Efter den tidigare hoppträningen (som du kan läsa om HÄR) då jag mest prövade honom och presenterade honom för denna gren, så fick jag mig en väldigt klar & säker uppfattning om vart han ligger i utvecklingen & vilken väg det är jag ska välja för att få honom att fortsätta utvecklas i rätt riktning. Så vad passar väl bättre än ett pass baserat på dem små hindrena som finns i paddocken utanför stallet Gyllenbladet? Vi både kände oss väldigt säkra, då det senaste hoppasset varit så pass framgångsrikt. Dock förändrades han rätt kraftigt när vi väl kom in & jag började rida fram honom.

Han var till att börja med otroligt nipprig, på tårna hela tiden & drog nytta av varje svaghet i min ridning som han kunde hitta. Men som tur var hade jag ett ess i rockärmen, eftersom att jag är rätt erfaren av att introducera unghästar inför olika nya moment, så visste jag exakt hur detta skulle gå till. Om jag började streta emot honom, så skulle vi inte ta oss någonstans. För det sämsta man kan göra är att starta 'dragkamp' mellan dig och din häst, för oavsett vad är det i slutändan hästen som vinner! Jag fortsätte rida honom som vanligt, lade in lite nyttiga övningar som tillslut gjorde honom lyhörd och sammarbetsvillig. Det var först när grundträningen var avklarad som jag vågade börja hoppa med honom. Jag började med några små travhopp, vilket han inte alls uppskattade - så vi gick snabbt vidare till hoppning i samlad galopp. Det är otroligt viktigt att hästen inte blir uttråkad, för då lär den sig att koppla övningarna till just tråkigt.. 

Det är lite roligt, för jag känner redan en förbättrning från förra passet till idag! Han kändes mer självsäker, inte lika tittig & om man skulle ta bort småtjafset ibörjan skulle jag vilja påstå att passet var så närapå perfekt! Självklart har han en lång väg kvar, men jag hade inte räknat med att han skulle lära sig i sådan rasande fart. Vi har snart passerat första riktmärket & efter det är det bara några kvar innan han står på toppen av sin utbildning!

 
 

Sylvie Yellowstone
Publicerad: 2013-08-04 / 20:23:29 | Blogg: http://sylvieyellowstone.blogg.se

Åh, han är så fiin *-*

Svar: Tacktack!!:) //Chris
starstableteam.blogg.se

Anastasia Eastforest
Publicerad: 2013-08-05 / 10:46:09 | Blogg: http://silverforestriders.bloggo.nu

super fina bilder! (x

Lily Silverhall
Publicerad: 2013-08-05 / 21:42:25 | Blogg:

Super fina redigerade bilder! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback