Frihetsdressyr med Pricken

Publicerat: 2013-07-27 / 21:39:38 | Kategori: Cristina Silverbell
Dag tre på lära känna veckan har nu börjat gå mot sitt slut & jag börjar lära känna min nya häst mer och mer. Den blyghet han visade först är som bortblåst & vi har börjat knyta band redan. Jag föredrar egentligen att köpa hästarna som unga, för att sedan utveckla dem och forma dem efter mig själv! På detta vis så lär hästen sig i tidigt stadie hur alla hjälper funkar & vi slipper krångla med det sedan. Eftersom att varje ryttare ger olika signaler tycker jag att det är viktigt att så tidigt som möjligt lära den nya hästen just dina signaler för att slippa missförstånd i framtiden!

Men det räcker inte med att arbeta hästen från hästryggen utan det är minst lika viktigt att jobba den från marken, för att förbättra relationen! Så idag så fick drog jag med Ashcloud (haha oj vad konstigt det känns att använda hans riktiga namn, kallar ju honom bara för Pricken annars..) ut för att träna lite frihetsdressyr som det så fint heter!

Visst gick det bra, han är en positiv kille, men som har uruselt tålamod vilket kan krångla till allt ytterligare vid tillfällen som dessa. Under den halvtimme som vi ägnade till detta, så hann vi med både att få honom att lyssna på min röst & kroppsspråk. Men också hann Pricken med en riktig Alcatraz rymning! Jag hade nämligen glömt longerspöt som man inom frihetsdressyren kan använda som en förlängning av armen, så när jag släppte ut honom snabbt i hagen för att springa och hämta det. Men när jag kommer tillbaka så möts jag av en lustig syn. Min galna häst har medan jag varit borta, SPARKAT sönder det nymålade staketet, för att sedan smita iväg in till stallet & börja vräka i sig av höbalen som finns där.. Det var ju inte speciellt svårt att hitta honom - då han lämnade vita hovavtryck efter sig pga. målarfärg han fått under hovarna! Jösses, kan säga att det var mindre kul att be stackars Godfrey om lov för det trasiga staketet.
Dock avslutade vi tillslut träningen med att han på min signal gick upp i en ståtlig stegring :'3 Min prins ♥

Ni får ursäkta bilden, jag är inte sådär överdrivet bra på att redigera.. 
 
 

Juliette Stardawn
Publicerad: 2013-07-28 / 10:08:42 | Blogg: http://jstardawn.blogg.se

Vad du är duktig på redigera, wow *-*

Svar: åh tackt så mycket! Har inte gjort det så mycket tidigare så resultaten blir ju lite sisådär , men det är ju bara att träna ;)
starstableteam.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback