Historien om den otrolige Northmagic

Publicerat: 2013-07-29 / 13:00:00 | Kategori: Sophia Youngstar
NORTHMAGIC 
Northmagic (North) är en valack på 15 år som älskar att tävla championat och långa upptäckfärder! Han är av rasen Jorvikisk tvarmblod och har växt upp i Firgrove och var från början ämnad att bli en gruvhäst i silvergladegruvan! Han fick börja arbeta där när han bara var 2 år gammal, och fick dra tunga lass med kol från morgon till kväll! När gruvarbetarna sedan gick hem för dagen lämnades han och de andra hästarna ensamma i de mörka gruvtunnlarna med en liten tova hö att dela på, tills nästa dag då arbetarna kom tillbaka. Eftersom det var så hårt jobb och dåligt med luft och ljus är så blev hästarna snabbt utslitna och gick till slakt, men North kämpade hela tiden vidare! 

Tre år senare så gick gruvföretaget i konkurs vilket ledde till att gruvan spikades igen & övergavs. Då sålde man ut hästarna till skamligt låga priser för att snabbt bli av med dem. Stackars North började då ett nytt liv som arbetshäst för en kusk som körde häst & vagn inne i stan. Där han fick dra förnämma damer & herrar hela dagarna. Och inte nog med det så fick min fina häst leva på alldeles för lite mat, vilket resulterade att han rasade i vikt.


En morgon i tidig oktober så fylldes tidningarnas förstasidor med den allra största nyheten för dagen! En kusk hade med sin häst & vagn hade slirat av vägen och störtat ner för en bro.. Endast hästen som genom ett under tagit sig loss från vagnen hade överlevt.


Tillsist fick en hästhandlare tag på Northmagic och reste till Vingården i jakt på en bra köpare. Där jag bara en vecka efter att dem anlänt köpte jag honom! I början var han väldigt skygg och nervös men med tiden blev han mer och mer självsäker och nu är han en riktig liten bushäst!

 
Det var historien om hur jag fick tag på min älskade Northmagic som har hjälpt mig i vått och torrt när jag behövt honom som mest och som emellanåt rymmer iväg för att frossa bland Mrs. Holsworths prisbelönta tulpaner!
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback